5 europeiska städer - Krakow

Nr 4 av mina europeiska favoritstäder.

Jag inser att temat för den här följetongen lika bra kunde vara medeltida städer, men det är nu bara så att jag föredrar platser med historia före modernare resmål. Följande stad ut är Polens näst största stad, Krakow.

Krakow är åter en av dessa mysiga medeltida städer med sagokänsla, i alla fall i Gamla Stan. Stora torget där var en gång det största torget i Europa. Jag älskade att strosa runt på gatorna där, besöka judiska kvarteren och njuta av vårsolen vid Wisłas strand.



Japp, jag gillar sådana här portar.


När man njutit klart av själva Krakow finns flera andra intressanta utflyktsmål i närheten. Inte långt bort finns Auschwitz-Birkenau, koncentrationslägret där miljontals judar fick sätta livet till under andra världskriget. Det är kanske inte det mest upplyftande turistmålet, och det är svårt att kunna ta till sig allt när man vandrar på området, men det är viktigt att minnas. Speciellt i dessa tider.




Ett lite trevligare turistmål är istället saltgruvan i Wieliczka, den öppnades redan på 1200-talet och gruvdriften upphörde först 2007. Saltgruvan är hela 327 m djup och dess tunnlar är över 280 km långa.


Nere i gruvan finns många saltstatyer, fyra kapell uthuggna ur saltet samt en underjordisk sjö. Det finns flera olika rutter man kan välja mellan som besökare, men den klassiska turistrutten går längs med en trappa 135 m ner, en rundtur på ca 3 km i själva gruvan och sedan en hisstur upp igen.


Ber om ursäkt för kvaliteten på bilderna, jag hade tydligen inte dessa på datorn längre utan fick börja leta bland mina fotografier.

Kommentarer

  1. Krakow är riktigt fint! Jag har också varit i gamla stan, judiska kvarteren, saltgruven och Auschwitz! :) Jag funderar på att börja blogga om resor jag gjort innan jag började blogga och detta är en av dem. Så kanske ett Krakow-inlägg även dyker upp hos mig småningom ;) Auschwitz (och några andra koncentrationsläger jag besökt) har jag redan bloggat om (http://mariasmemoarer.com/2016/january/till-minnet-av-forintelsen-i-ett-europa-som-haller-pa-att-glomma-2.html).. Verkligen en upplevelse som är tung, men samtidigt nyttig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nästan tänkt skriva om koncentrationslägren jag också då till minnesdagen, men så såg jag du hade hunnit före!

      Radera

Skicka en kommentar