Ge mig en morgon i Afrika

Det är snart ett och ett halvt år sedan jag var i Kenya nu. En resa som jag på inget sätt ångrar att jag gjorde - det var en upplevelse utöver det vanliga - men som det tagit ett tag att bearbeta till fullo. Efter att jag kom hem igen var det många som frågade "Jaha, när ska du tillbaka nu då?" och jag svarade något lätt svävande. Sanningen var den att jag, just då, inte hade något som helst behov av att återvända.
Tills nu då. Åh, tänk att åter få vandra under Afrikas brännande sol. Känna dofterna av savannen på morgonen. Kulturen och människorna.



Vad var det då som var så svårt att komma över?

Det projekt mina föräldrar tillsammans med adventistkyrkan och läkare både här och på plats i Kenya haft i flera års tid tog oss till Kenyas fattigaste delar. Hade vi bara stannat i Nairobi på det trevliga guesthouset och det splitternya sjukhus som håller på att byggas hade det nog inte varit så svårt. Men det var turen till Kendu Bay och Kisii och närliggande områden som satte djupare spår än jag kanske ville erkänna.

Ett i mängden av små samhällen vi körde genom påväg mot Victoriasjön.

Den fattigdom och ja, den misär vi såg där är svårt att ens föreställa sig. 
Jag tänker på tandläkarmottagningen i en liten by vi levererade utrustning till. Lukten i huset. Pipet i väggarna. Rasslet bakom alla möbler. Råttskit på varendaste yta.
Jag tänker på filtarna vi sov under, hårda av smuts.
Jag tänker på människor vi träffade, pratade med och tog i hand, klart sjuka och vi kunde inte veta i vad - det var bara att vara vänlig och glad och i smyg sprita händerna när ingen såg.
Jag tänker på hotellrummet vi sov i en av de sista nätterna, hur vi nästan euforiskt skrattade åt lyxen med rena lakan och varmt vatten. Strunt samma då att det kröp en massa insekter på golvet, att tvättfatet var sprucket och eluttagen livsfarliga.
Och jag tänker på hur det var att komma hem, hur borttappad i tillvaron man blir av en sådan resa. Hur maniskt jag städade där hemma den första tiden för att jag hade så svårt med ens den vanliga lilla skit det finns i allas våra hem. Och det dåliga samvetet över att här kommer jag, med alla mina fina saker, rinnande vatten och en fungerande, bra sjukvård, till Afrika och tycker synd om mig själv för att jag ett par nätter måste sova i en mindre ren säng.

Här vågade vi oss t.o.m. ut på en promenad utanför sjukhusområdet.

Landsbygden var dock inte bara dålig. Här kunde vi röra oss lite friare, inne i Nairobi skulle vi helst undvika köpcenter, bilköer och att gå ensamma på stan (om vi gjorde alla tre sakerna ändå? Svar ja.) Människorna hade mindre, men var gladare. Och man såg verkligen att det vi gjorde gjorde skillnad. 
Operationstyger tvättas för hand och läggs ut i gräset för att torka. Kor går och betar bredvid. Bilden är tagen på ett rätt fint sjukhus, men allt är verkligen primitivt mot vad vi är vana vid.


Bilden tagen från en internatskola som integrerar handikappade elever i vanliga klassar, något väldigt ovanligt här. Lärarna hade vid vårt besök inte fått lön på över 3 månader, men de fortsatte undervisa ändå. Vi hade med oss massvis med tränings- och rehabiliteringsutrustning för de sjuka barnen, något man i princip helt saknat förut.

Projektet fortsätter

Nästa båtlast med sjukhusmaskiner, sjukvårdsmaterial och kläder ska snart skickas. Till hösten är det meningen att nästa lass med maskiner ska kunna installeras på plats på sjukhusen runt om i Kenya. Och jag kan äntligen säga att ja, jag vill åka tillbaka (det blir högst antagligen inte av i år, men Afrika har inte sett det sista av mig). Afrika är nämligen inte bara fattigdom, smuts och misär, det är också en sån glädje, en sån värme och såå vacker natur. Och jag längtar efter att åter vandra på afrikansk mark!











Vi avslutar med den här filuren från Masai Mara. Bilar från båda hållen och han stod lugnt kvar, mitt på vägen. Det slutade med att vi fick köra av vägen för att ta oss runt honom!




Kommentarer

  1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förvisa en tidigare älskare
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

    SvaraRadera
  2. Jag är Teresa Caacbay från Sverige. Det här är mitt vittnesbörd om hur min förälskare kommer hem. Jag vill säga ett mycket stort tack och uppskattning till överstepräst DR ISIKOLO (isikolosolutionhome@gmail.com) för att få tillbaka min älskare som lämnade mig i nästan 2 år, känner jag att mitt liv är helt över, så en dag som jag surfar på internet för att rekommendera stavningskaster som hjälper mig att ta med min älskare tillbaka. Slutligen träffade jag ett skrivande hur så många vittnesmål pratar om hur DR ISIKOLO hjälper till att återställa relationen tillbaka, så jag bestämde mig för att försöka så jag kontaktade stavningskraven heter DR ISIKOLO och förklara mina problem för honom och han kastade stava kärlek stava lyckligtvis inom 48 timmar min älskare verkligen ringde mig och började be om ursäkt för allt han hade orsakat mig. Och be mig om att acceptera honom tillbaka och kommer att leva lyckligt äktenskap, jag är den lyckligaste kvinnan på jorden idag eftersom DR ISIKOLO har gjort underbara gärningar i mitt liv och jag kommer att fortsätta att dela detta vittnesbörd, jag ber gud almight Du ger dig styrka och visdom för att hjälpa fler människor som har liknande problem som min, kontakta honom. isikolosolutionhome@gmail.com eller lägg till honom på whats-app +2348133261196.

    SvaraRadera
  3. Hej jag är Allison Howarts Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskastan och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: ogagakunta@gmail.com du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall eller vad är han på +2348069032895
    1) kärleksspell
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) bindande stavning
    6) Breakup Spells
    7) Förbanna en förälskad älskare
    8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
    9) vill tillfredsställa din älskare
    Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
    ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Hjälp mig att fira Dr Isikolo för hans stora hjälp. Jag är en av dem som sa att jag aldrig kommer att ringa en psykiker eller en trollkarl eller vad som helst för att hjälpa mig med mina problem - minst av alla mina kärleksproblem, men jag nådde den punkten där jag visste att jag behövde lite vägledning, och jag är så glad att jag hittade den här mannen som heter DR ISIKOLO. När jag nästan förlorade David i en av våra dumma slagsmål och ständiga bråk (han gjorde slut med mig) trodde jag att jag hade tappat allt. Jag gråter hela dagen och tror att han aldrig kommer att komma tillbaka till mig igen. Jag läste så många vittnesbörd om Dr Isikolo kärlek stavning, hur han hjälpte till att få tillbaka ex älskare tillbaka. Jag mailade honom snabbt. och få också tillbaka min man med sin kärlek. Och när jag var som mest desperat utnyttjade han inte mig för att han är ärlig. Du utförde en mycket bra service för en person i verkligt behov. Jag vet inte hur du gjorde det, eller hur denna kärleksförtrollning fungerar, men allt jag vet är att DET FUNGERAR och min man återvände till mig på 48 timmar som han lovade mig !! Davis, min man och jag är lyckligt tillbaka tillsammans, och jag kommer alltid att vara tacksam mot Dr Isikolo. mejla honom för alla typer av hjälp som är mycket skicklig och pålitlig för hjälp: isikolosolutionhome@gmail.com eller så kan du också WhatsApp/SIGNAL honom på +2348133261196.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar