Säsongens första isvandring

De nästan -30 graderna var mera lagom -15 idag, så när mannen kom från jobbet tog vi vara på det sista dagsljuset och for ut till sommarstugan. Det har snöat hela dagen och den tidigare snöfria isen har nu fått ett vitt täcke.


De kalla dagarna har dock gjort susen, isen var mellan 20 och 25 cm tjock.



Eftersom det började skymma hann vi inte gå så långt, strax under en timme var vi ut. 


Det är något speciellt med att vandra på isen. En väldigt primitiv frihetsskänsla blandad med stor respekt för elementen. Bara en tunn (nåja) skorpa mellan oss och det isande vattnet, samtidigt känns det som om man kunde ta sig vart som helst.



Förhoppningsvis ska vi hinna ut fler gånger över helgen, helst medan det är lite ljusare än det var ikväll.

Kommentarer

  1. Jag minns faktiskt inte när jag senast gått på isen... Jag har aldrig haft sällskap och vågar inte gå ensam, så har nöjt mig med att titta ut över isen från torra land. Kanske jag ska tvinga med mamma nån dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör de! Efter den här köldknäppen vågar man lita rätt bra på isarna i alla fall, och säkrast är ju att gå där man ser någon annan gått före! ;)

      Radera

Skicka en kommentar