#prayfortheworld

Världen har än en gång skakats i sina grunder och människor överallt sitter lamslagna över terrordåden. Själv är jag också lamslagen. Och ledsen. Och lite arg. Mest på en hel hop med halvbekanta i mitt facebook-flöde och på min instagram. Jag läser saker som "Där ser ni nu alla, stäng gränserna!" och "Jag sitter redo men mina vapen, fick just veta att en hel hop med flyktingar ska komma hit" (observera att detta är från hela världen, itne bara Finland) och så hemska rasistiska uttalanden att man blir riktigt mörkrädd. 
Så jag blir ledsen, och vill göra något, tala om för människor hur inskränkta deras tankesätt är men så blir jag så trött så trött. Jag unfollowar några personer med de grövsta uttalandena på instagram, jag vill inte se sådant i mitt flöde, och jag känner för att gråta.

Samtidigt som hatet mot flyktingar och muslimer, lika oskyldiga till detta som du och jag, ökar igen p.g.a. rädsla och okunskap och den mänskliga förmågan att dra alla över samma kam fylls mitt facebook-flöde även med röd-vit-blå-randiga profilbilder. Till stöd för Paris. Hashtaggen prayforparis figurerar över allt. Och javisst, visst borde vi ta del av parisianernas sorg. Visst borde vi be för dem, och för alla som på något sätt påverkats av tragedin. Precis som vi borde be för resten av världen. 

För bara några dagar sedan bombades Beirut med 40 döda och många skadade. Ändå ser jag inte en enda #prayforbeirut på sociala medier. Det är väl för långt borta, det påverkar inte oss här hemma. Och så var det ju inte västerlänningar som dog... 
I våras dog 147 personer i en terrorattack i Kenya, inte heller detta fick något massivt gensvar i sociala medier.
Terrordåd sker överallt, hela tiden. Världen är uppochner just nu. Jag vill inte på något sätt förminska vad som skedde i Paris. Det är hemskt vad vi människor är kapabla till. Men jag vill att vi inte ska glömma resten av världen där hemskheter sker och människor sörjer, lider och dör. Så därför kommer inte jag att skandera #prayforparis tillsammans med resten av världen. Jag kommer inte att ändra min profilbild till franska flaggan. Istället tänder jag ett ljus här hemma och tänker en tyst bön för oss alla.

 #prayfortheworld.

Avslutar inlägget med en liten dikt jag knåpade ihop. Jag blir så trött, men vi får inte låta hat och rädsla segra. Fortsätt kämpa för det goda i världen, fortsätt älska.

And silent tears rolled down my cheeks
as I stood before Destruction.
And Hate rode the Earth
and Fear ruled its people

But I clenched my firsts and lit a candle,
then I lit a thousand more
Because I remembered there is beauty in this world
and that is worth fighting for.

Kommentarer