November, jag välkomnar dig

Novemberritt på Irland 2013
Hösten är ju en sån tid som alltid inneburit en nystart för mig. Det är den tid på året då jag liksom tar tag i mig själv igen, ser över var jag är och vart jag vill och aktivt börjar styra mitt liv igen. Det härstammar väl från skoltiden då hösten blev en tid för rutiner igen efter sommarlovet, och har fortsatt nu även i vuxen ålder då jag alltid är strängt upptagen både med hobby och jobb under sommaren. Då bli hösten istället en sån där tid då jag måste ta tag i saker och ting, och se till att jag har något att göra över vintern. Mitt jobb är nämligen väldigt säsongsbetonat, vilket innebär att jag har några månader varje vinter då jag är "ledig" och måste hitta nånting annat att göra. 

Jag har använt den här "nystarten" till att både resa iväg till drömmål, som hösten 2013 då jag packade min väska och drog till Irland, och till att prova på nya arbeten. I vinter har jag fått ett långtidsvikariat till och med sportlovet, och kan nu från och med igår titulera mig Eftisledare för några månader framöver.


November är ju annars den månad då många börjar känna av höstdepressioner och liknande. Jag är en sån person som gillar mörkret och lugnet som vintern för med sig, åtminstone till en viss del. Då kan jag vandra runt i dimmiga skogar och andas fuktig och ren höstluft och bara tänka. Och då kan jag bädda ner mig under en miljon filtar i soffan och smutta på té med mer eller mindre whisky i sig. Då eldar jag ljus i massor och får alltid sån skrivarlust. Men om man är en sån som tycker att mörker, dimma och regn bara är eländes elände då, hur ska man tackla en månad som november då? Jag tror hårt på att sätta upp mål för sig själv. Tänk ut några punkter på vad du vill ha uträttat denna månad. Tänd ljus, elda brasa, unna dig té eller varm choklad i mängder och gör som irländarna och var frikostiga med vissa ädlare drycker.. ;) Nåja, skämt och sido. Planera gärna in något kul också, något att se framemot. Min egen lista ser ut som följer: - Komma in i nya jobbet ordentligt. - Börja.träna.bättre. Gå i alla fall på en promenad nu som då. - Sov inte bort alla morgnar. Stig upp nån gång fast du börjar jobba rätt sent. - Läs mycket. Skriv när andan faller på. - Planera julklapparna i tid. - Gå på bio och försök hitta ett roligt event av något slag.

Kommentarer