Första dagen i Edinburgh

Ofta har är förväntningarna ganska höga på ett resmål man drömt länge om. Ganska ofta så infrias de kanske inte heller till fullo. Skottland är dock ett undantag. "Edinbra" var precis så som jag föreställt mig! 

I det här inlägget kommer mest bilder från slottet, i ett annat kommer mer från själva stan.


Tidigt på torsdagen ringde klockan, och 5 på morgonen checkade jag in på flygplatsen. Varje gång jag bokar flyg tänker jag att det inte spelar någon större roll när det går, och varje tidig morgon bannar jag mig själv för det. Sedan tackar jag mig oftast igen, bara jag har fått i mig några liter kaffe eller så, för ju tidigare man landar desto mer tid har man ju där. :)

Jag valde den här gången att flyga från Vasa, 1 h bort, istället från Helsingfors, 5 h bort. Själva flygbiljetten var kanske något dyrare, men med bilresan ner och parkeringsavgift och allt blev det inte så mycket dyrare att flyga från Vasa. Mitt ressällskap anslöt sig på Arlanda och sedan bar det av. Vi landade på förmiddagen i Edinburgh, och hade större delen av dagen kvar att se oss omkring.


Från flygplatsen hoppar man lätt på den blå bussen, nr 100, direkt in till centrum. Bussfärden tar ca 30 minuter. Vi hittade snabbt vårt hostel, mitt i gamla stan, och sprang sedan direkt ut igen med kameran i högsta hugg. 


Gamla byggnader, tinnar och torn, kyrkor, katedraler, trånga gränder och smala kullerstensbelagda gator över allt. Ja, där har du gamla stan. Den var nästan ännu mer charmig och spännande än jag hade förväntat mig! Vårt hostel låg precis vid Royal Mile, huvudgatan i gamla stan. Den löper från Edinburgh Castle uppe på sin kulle (som egentligen är en gammal slocknad vulkan) ner till Holyrood park (med sin kulle, Arthur's Seat, en annan slocknad vulkan).


I centrum av staden, uppe på Castle Rock, tronar Edinburgh Castle. Den äldsta delen färdigställdes redan på 1100-talet. Det kostar en liten slant att gå in, men förutom att undersöka slottet får man också gå in på flera museer och dessutom beskåda Skottlands kronjuveler.

En populär turistattraktion är One o'clock gun, en  kanon som avfyras kl 1 alla dagar utom söndagar. Förr i tiden användes den för att skeppen som låg ute skulle kunna kolla och korrigera tiden på sina kronometrar. 


Åt andra hållet, nerför Royal Mile, tornar Arthur's Seat i Holyrood Park upp sig. Dit bestämmer vi oss för att klättra upp i morgon.


Ovanför slottsporten står Skottlands valspråk: Nemo me impune lacessit - Ingen provocerar mig ostraffat. Hårda ord kan tyckas idag, men Skottarna har alltid varit ett våldsamt folk och de är stolta över sitt land och sin militärhistoria. Det syns inte minst på de olika museum som finns inne i slottet. Här tas alla olika krig genom olika tidsepoker upp och inne på slottsområdet finns också ett stort minnesmärke över alla de Skottar som dog i första och andra världskriget.

Skottland är ju känt för sitt ombytliga väder, och det fick vi lite märka av under vår första dag. Det var strålande solsken när vi klev in i ett museum, och när vi kom ut 20 min senare var det full snöstorm.



Vi gick in i nästa byggnad och när vi kom ut 10 min senare var det strålande sol från klarblå himmel igen.


Man kan bra spendera några timmar på slottet, så när vi var klara började det redan skymma.

Utsikt över stan från Castle Rock



Vi beger oss långsamt nerför Royal Mile igen, och inser att ingen av oss ätit sen vi var på Arlanda i morse. Pubar finns det gott om så vi svänger in på första bästa och avnjuter en Beef & mushroom pie med mashed potatoes och gravy. Skotsk och stadigt så det förslår. 

Den tidiga morgonen börjar kännas så vi tar en tidig kväll för att orka stiga upp i tid nästa morgon och bestiga Arthur's Seat.

Kommentarer